Sposoby na jesienną chandrę!

Sposoby na jesienną chandrę!

Redakcja

2016-09-21

brak komentarzy

Krótsze dni oraz szarość za oknem powodują, że licznych z nas ogarnia sezonowa apatia, zwana dodatkowo jesienną depresją. Medycyna nazywa taki etap jako SAD (z ang. seasonal affective disorder a więc sezonowe wynaturzenie afektywne. Z SAD w naszej częściach Europy zmaga się co dziesiąta osoba. Jak sobie radzić z jesienną chandrą?

Zacznij działać

Można się nie poddawać jesiennej depresji, stosując się do łatwych porad. Jedną z nich jest... fizyczna robota. Jak przekonują psychiatrzy, wysiłek aktywizuje a także angażuje mózg dużo bardziej dynamicznie niż medykamenty przeciwdepresyjne. - Coraz bardziej bezwysiłkowa codzienność powoduje, że mózg okazuje się bezczynny, wytwarza zdecydowanie mniej impulsów. W konsekwencji powiększa się zakres sytuacji stresogennych oraz zdenerwowania, który ciągle gromadzi a także przeradza w oznaki depresji - mówi amerykańska psychiatra, prof. Kelly Lambert. - Jak szczególnie wysiłek popłaca, potwierdzają amisze, niewielką społeczność mieszkająca głownie w Pensylwanii. Oni żyją jak za dziada pradziada, zajmując się rolnictwem oraz wytwarzaniem narzędzi. Działają od świtu do nocy. Żadna depresja u nich się nie zdarza.

Więcej światła

Najdogodniej byłoby o tej porze roku wyjechać tam, gdzie dzień jest długi oraz doskonale świeci słońce. Ale nawet w warunkach domowych możesz poczuć promienie słoneczne w szary dzień. Otaczaj się ciepłymi słonecznymi barwami, zaraz po wstaniu z łóżka zapalaj światła, ochoczo wystawiaj się na promienie słoneczne, mimo że jedynie na chwilę wychyli się zza chmur. Obowiązkowo jeśli masz możliwość a także czas, możesz wyjechać w jakieś egzotyczne strony, ale rezultat może nie okazać się taki, jakiego spodziewasz się - potrwa jedyne 2-3 tygodnie. "Łap" nie jedynie promienie słoneczne, ale też każde światło każdego dnia. Według poleceń brytyjskiej National Health Service nawet krótki spacer w porze lunchu może polepszyć zdrowie. Dodatkowo dobrze byłoby trenować jakiś typ ruchu na łonie natury. To podniesie poziom endorfin determinujących wrażenie szczęścia. Treningi najlepiej by było rozpocząć, zanim dopadnie jesienna depresja.

Żyj w zgodzie z naturą

Depresja mogą wynikać również z zaburzenia naszego zegara biologicznego. Postaraj się kłaść spać mniej więcej o tej samej porze, najdogodniej bezpośrednio przed godz. 23, wstawać także o takiej samej porze. Generalnie zasada musi okazać się taka: w nocy odpoczywasz, w dzień pracujesz. Nazbyt wiele światła w nocy może doprowadzić do depresji. Spać trzeba się kłaść, czując ospałość a także przemęczenie. Unikać należy preparatów silnie przetworzonych, smażonych, przesłodzonych, które pomagają usypiająco. Gdy żaden ze środków nie funkcjonuje a także stan psychiczny, zamiast się polepszyć, zaburza się, powinno się pójść do specjalisty. Być może niezbędna będzie terapia farmakologiczna.

Antydepresyjna kuracja dietetyczna

Tam, gdzie jest duże spożycie ryb, depresja pojawiają się dużo rzadziej. To sprawka poprawnych kwasów tłuszczowych omega-3. Humor polepszają więc nasiona dyni, słonecznika, orzechy, jarzyny a także świeże owoce w odcieniach pomarańczowych, czerwonych, jarzyny zielonolistne i owe, które obejmują wiele magnezu (pełnoziarniste składniki zbożowe, suszone figi, nasiona roślin strączkowych, gorzka czekolada). Magnez uczestniczy w przekazywaniu impulsów nerwowych, jego deficyt rzutuje niekorzystnie na humor.

Rozgrzewające prysznice

Ciepła, nawet bardziej niż ciepła kąpiel z odrobiną rozgrzewających olejków zapachowych (tymianek, sosna, rozmaryn, jaśmin) czy także natrysk z wykorzystaniem balsamów, żeli posiadających te cechy, to też pozytywny przepis na jesienne smutki. Taką kąpiel można brać dwa na dzień, po wstaniu z łóżka oraz po południu, po powrocie z pracy lub pod koniec dnia, ale nie następnie niż po godz. 20, ponieważ wtenczas można mieć problemy z zasypianiem. Udokumentowano, że te systematyczne prysznice nawet 4-krotnie pozwalają podwyższyć ilość endorfin.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Zdrowe odżywianieLeczenie chorób