Oleje roślinne - właściwości

Oleje roślinne - właściwości

Redakcja

2016-11-09

brak komentarzy

Jeszcze kilka lat temu mówiło się o absolutnym wykreśleniu tłuszczów z diety. Obecnie - wręcz przeciwnie. Dietetycy biją na alarm i twierdzą, że jadłospis bez tłuszczu to całkowity przeżytek. Teraz swoje pięć minut w kuchni mają oleje roślinne, które obok produktów zbożowych, znalazły swoje stałe miejsce u podstawy najnowszej piramidy żywieniowej. 

W poprzedniej piramidzie żywieniowej oleje roślinne były uwzględniane, lecz dopiero na samym szczycie. Oznacza to, że eksperci ds. żywienia rekomendowali ich jak najrzadsze spożycie. Dziś rzeczy mają się zupełnie inaczej. Fundamentem piramidy jest aktywność fizyczna, a tuż nad nim zbożowe produkty połączone z olejami tłoczonymi na zimno. Chociaż wielu ekspertów odrzuca teorię piramidy żywieniowej i zastępuje ją zasadą połowy talerza, rola tłuszczów wielonienasyconych w diecie jest nieoceniona.

Oleje roślinne - właściwości, których zapewne się nie spodziewasz

Czy wiesz, że nienasycone kwasy tłuszczowe odpowiadają za szereg procesów zachodzących w organizmie? Przede wszystkim, wspierają pracę najważniejszych organów, likwidują nadmiar „złego” cholesterolu we krwi, przeciwdziałają miażdżycy, wspierają układ odpornościowy i układ nerwowymi, polepszają pracę mózgu, a także odpowiadają za prawidłową gospodarkę hormonalną. A to dopiero początek ich drogocennych właściwości.

Jaki olej wybrać?

Sklepowe półki uginają się od różnorodnych olejów. Najpopularniejsze i zarazem najtańsze są oleje rafinowane, czyli rzepakowy i słonecznikowy. Niestety tego typu oleje są pozbawione jakichkolwiek wartości odżywczych. Lepszym wyborem są nawet te same oleje, lecz tłoczone na zimno. A gdy chcemy mieć w kuchni najlepsze z najlepszych, postawmy na oleje nierafinowane - kokosowy, z oliwek i olej lniany. Warto wiedzieć, że wysoka zawartość kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 w oliwie w oliwek oraz oleju lnianym zapewnia wysoką odporność, zapobiega chorobom układu krążenia i wspomaga odchudzanie! Z kolei kwas oleinowy (omega-9) posiada właściwości przeciwzapalne, dlatego wykazuje silne działanie przeciwbólowe. Natomiast olej kokosowy jest bogaty w cenne kwasy tłuszczowe MCT, które są sprzymierzeńcami w walce ze zbędnymi kilogramami. Z powodzeniem można wykorzystywać tego typu oleje nawet do smażenia potraw.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Zdrowe odżywianieDiety