Jagody kontra borówki. Które wybrać?

Jagody kontra borówki. Które wybrać?

Redakcja

2016-08-28

brak komentarzy

Jagoda, a więc borówka czarna (Vaccinium myrtillus) a także borówka amerykańska, a więc borówka wysoka (Vaccinium corymbosum) to rośliny z rodziny wrzosowatych, które oddziałują uspokajająco a także przeciwbólowo, oraz zmniejszają zakres „złego" cholesterolu (LDL) a także podnoszą zakres „dobrego" (HDL).

Owoce jagód a także borówki amerykańskiej stosuje się także w leczeniu zespołu przewlekłego wyczerpania (CFS), zakażenia cery, dysfunkcji układu trawiennego, oraz schorzeń nerek a także układu moczowego, bo utrudniają bakteriom przyleganie do nabłonka dróg moczowych.

Jednak eksperymenty naukowe potwierdzają, że czarna jagoda posiada dużo więcej garbników a także okazuje się lepszą kopalnią przeciwutleniaczy aniżeli borówka amerykańska, dzięki czemu efektywniej hamuje efekt zużycia.

Zobacz też: Czy warto jeść gruszki?

Z kolei borówka amerykańska okazuje się skuteczniejsza w zapobieganiu poszczególnych schorzeń nowotworowych a także może zapobiec marskości wątroby.

Borówka = więcej garbników

Suszone jagody a także jej liście posiadają dużą ilość garbników, które uszczelniają błony śluzowe organizmu, zmniejszają negatywne składniki zmiany metabolicznej a także opóźniają ruchy robaczkowe jelit. Ponieważ wywar z suszonych jagód lub ich liści efektywnie blokuje rozwolnienie. Z kolei niegotowane świeże owoce oddziałują przeczyszczająco, w związku z tym sok wyciśnięty z świeżych jagód służy w leczeniu zaparć. Czarna jagoda (a bardzo jej liście), dzięki temu, że posiada dużo więcej garbników aniżeli borówka amerykańska, posiada silniejsze cechy bakteriobójcze a także przeciwwirusowe. Dodatkowo garbniki zmniejszają substancje toksyczne a także hamują ich absorpcję przez błony śluzowe jelita.

Jagody = więcej potencjału antyoksydacyjnego

Czarna jagoda funkcjonuje efektywniej jako antyutleniacz aniżeli borówka wysoka. Spośród 23 preparatów (zwłaszcza owoców a także jarzyn) znajdujących się na liście ORAC (liście preparatów o ogromnej obecności pochodzenia roślinnego antyoksydantów) zaraz po czarnej aronii (16 062 mikromoli w 100 g), największy potencjał antyoksydacyjny posiada z całą pewnością czarna jagoda leśna (13 427 μ mol TE w 1 szklance). Borówki amerykańskie (trenowane) to także jedne z bogatszych w przeciwutleniacze świeże owoce (9 019 μ mol TE w 1 szklance), mimo wszystko jagody okazują się efektywniejsze, bo posiadają antyutleniacz z rodziny antocyjanów, jakiego nie posiadają w swoim składzie borówki. Jest to mirtylina (od niej wywodzi się łacińska określenie jagód), która jest odpowiedzialna za giętkość naczyń krwionośnych i wraz z żelazem bierze udział w filmów czerwonych ciałek krwi, efektywnie działając profilaktycznie przeciwko anemii.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Zdrowe odżywianieDiety