Błonnik naturalny - działanie, którego się na pewno nie spodziewałaś!

Błonnik naturalny - działanie, którego się na pewno nie spodziewałaś!

Redakcja

2016-07-27

brak komentarzy

Czy wiesz, czym tak naprawdę jest błonnik? Czy zastanawiałaś się, jakie jest Twoje dziennie zapotrzebowanie, a ile faktycznie konsumujesz? Jakie są jego właściwości? Jeżeli masz wątpliwości na odpowiedzi do poszczególnych pytań, a sama nazwa błonnik nie mówi za wiele - czytaj dalej!

 

Czym jest błonnik?

 

Błonnik pokarmowy (zwany włóknem pokarmowym) to pakiet związków składających się na elementy, które budują rośliny. Błonnik można podzielić na dwie kluczowe podgrupy - rozpuszczalny w wodzie i nierozpuszczalny w wodzie. W przeciwieństwie do innych składników pokarmowych takich jak tłuszcze, cukry czy białka, błonnik nie jest trawiony przez organizm. Co więcej, nie dostarcza mu też energii. Czy zatem warto spożywać błonnik naturalny? Działanie substancji jest drogocenne nie tylko dla zdrowia, ale i ciała.

Błonnik naturalny - działanie 

Już wiadomo, że błonnik nie dostarcza energii do organizmu, a pomimo tego, warto go spożywać. Dlaczego? Błonnik reguluje funkcjonowanie przewodu pokarmowego i jest pomocny w pozbyciu się dodatkowych kilogramów. 

Błonnik w przewodzie pokarmowym

W jamie ustnej produkty bogate w błonnik muszą być dłużej przeżuwane. W efekcie wydzielana ilość śliny jest zdecydowanie większa, zaś posiłek bardziej rozdrobniony i nawilżony, co jest krokiem w kierunku łatwiejszego trawienia. 

W żołądku błonnik wchłania wodę, w rezultacie zwiększając swoją objętość. Jakie to znaczenie ma dla nas jako konsumentów? Chłonąc wodę, błonnik napełnia żołądek, a tym samym zmniejsza uczucie głodu i zapewnia uczucie sytości na dłużej. Taka właściwości jest szczególnie polecana osobom, które pragną pozbyć się nadwagi, by zastopować podjadanie. 

W jelitach błonnik nadal wchłania wodę. W konsekwencji masy kału zwiększają swoją objętość, rozrzedzają się i ułatwiają regularne wypróżnianie. Co więcej, przemieszczający się przez jelita błonnik porusza delikatne ścianki i wyzwala ruchy robaczkowe (perystaltyczne), dzięki którym trawione jedzenie jest przemieszczane sprawniej na tym odcinku przewodu pokarmowego. To wypracowanie regularności wypróżnień jest szczególnie istotne u osób z zespołem jelita wrażliwego. 

Błonnik powoli wchłania glukozę i zapobiega jej wahaniom we krwi. Osoby odchudzające się mogą pożegnać się z uczuciem nagłego i silnego uczucia głodu, który towarzyszy zmianie nawyków żywieniowych oraz odchudzaniu.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Zdrowe odżywianie