Dieta wegetariańska. Czy odchudzanie pod znakiem wege ma sens?

Dieta wegetariańska. Czy odchudzanie pod znakiem wege ma sens?

Redakcja

2016-10-14

1 komentarz

Chcesz schudnąć na diecie wegetariańskiej? Wykluczenie produktów pochodzenia zwierzęcego z jadłospisu to podstawowe założenie wegetarianizmu. Fundamentem diety są warzywa, owoce, produkty zbożowe oraz rośliny strączkowe jako kluczowa alternatywa dla białka.

Osoby, które decydują się na tak radykalne zmiany w swoim jadłospisie kierują się względami zdrowotnymi, etycznymi, humanitarnymi i ekologicznymi. Jednocześnie rezygnacja z mięsa to początek drogi do szczupłej sylwetki. Jak wygląda odchudzająca dieta wegetariańska?

Dieta odchudzająca dla wegetarian – poznaj rodzaje jadłospisów

Laktoowowegetarianizm to najpopularniejsza odmiana wegetarianizmu, która nie zastrzega spożywania produktów mlecznych i jaj. Wegetariańska dieta odchudzająca może przyjmować postać laktowegetarianizmu. Stanowi wówczas sposób żywienia, który dopuszcza do konsumpcji produkty pochodzenia zwierzęcego, zaś wyklucza mięso, drób, jaja i ryby. Jego rozszerzeniem jest pescowegetarianizm (ichtiwegetarianizm). Dieta stanowi odmianę semi-wegetarianizmu i polega na wykluczenia z diety czerwonego mięsa oraz drobiu, zaś pozostawieniu ryb. Wśród najskrajniejszych odmian wyróżniamy weganizm, zabraniający spożywania jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego – mięsa, jaj, mleka, miodu czy żelatyny. Frutarianizm to kolejna skrajność wywodząca się z wegetarianizmu. Dopuszcza jedynie spożywanie owoców i warzyw, których zerwanie nie powoduje śmierci rośliny. Skrajni frutarianie spożywają wyłącznie owoce, które same spadły z drzewa. Zazwyczaj należą do grupy witarian – konsumentów wyłącznie surowych, nieprzetworzonych warzyw i owoców, pochodzących z ekologicznych upraw. Tutaj spożywane są wyłącznie składniki nie poddane obróbce termicznej.

Wegetarianizm a odchudzanie

Dieta wegetariańska odchudzająca może być korzystna dla naszego zdrowia pod warunkiem jej rozważnego stosowania. Uważa się, że wykluczenie ryb oraz mięsa obniża ryzyko zachorowań na cukrzycę typu 2 czy choroby niedokrwienne serca. Notuje się także niższą śmiertelność na choroby nowotworowe, szczególnie te zależne od żywienia. Czego jeszcze możemy się spodziewać? Niższego stężenia cholesterolu we krwi, niższego ciśnienia tętniczego, a przy tym większej świadomości jako konsumenta. Rezygnacja z mięsa jest jednocześnie krokiem do większej dostawy błonnika pokarmowego, witaminy C i E, folianów, karotenoidów, flawonoidów czy magnezu. Mniejsze dostawy cukrów prostych sprzyjają utrzymaniu prawidłowej masy ciała i profilaktyce chorób cywilizacyjnych.


Dodaj komentarz

Komentarze

iskierrka

2016-10-21 17:54:14


ludzie, którzy zabierają się za wegetarianizm po prostu muszą to robić z głową. a już odchudzający wegetaranizm to już w ogóle!

Zdrowe odżywianieDiety