Co powinno się znaleźć w diecie?

Co powinno się znaleźć w diecie?

Redakcja

2016-09-30

brak komentarzy

Każdy z nas wie, że witamina C umacnia układ immunologiczny, a magnez wspiera w stresogennych okolicznościach. Coraz więcej mówi się także o skutkach braku witaminy D. Jest mimo wszystko dużo substancji wzmacniających, o których niewiele kto słyszał, a są szczególnie istotne dla zdrowia organizmu. Które to elementy?

Rola jodu wewnątrz organizmu

Jod zalicza się do najistotniejszych pierwiastków, bez którego działanie organizmu byłoby wprost wykluczone. Pojawia się wewnątrz organizmu w maleńkich proporcjach, mimo wszystko jego zbawienny wpływ bywa bezcenny. Jest zwłaszcza istotny dla pań w ciąży, bo gwarantuje odpowiedni rozwój płodu, także dzieci - rzutuje na rozwój intelektualny. Dodatkowo jod wspiera odpowiednie działanie tarczycy, wytwarzającej hormony regulujące licznymi procesami życiowymi. Związek posiada także właściwości relaksacyjne oraz korzystnie rzutuje na zdolności skupienia. Jod pojawia się przykładowo w owocach morza, jogurcie, mleku oraz sushi. Związek taki da się także odnaleźć w serach, rybach (dorszu, mintaju, łososiu) oraz jodowanej soli kuchennej.

Tiamina, a więc witamina B1

Tiamina zalicza się do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Uczestniczy w procesach dodających energii oraz neurofizjologicznych. Okazuje się nieodzowna do przemian trawiennych organizmie. Oprócz tego, warunkuje odpowiednie przekazywanie bodźców nerwowych oraz uczestniczy w wytwarzaniu siły. Deficyt tiaminy może przybliżyć nas do dysfunkcji pracy układu trawiennego oraz sercowo-naczyniowych. Dodatkowo nazbyt mała zawartość witaminy wewnątrz organizmu może objawiać się depresją, osłabieniem tkanki mięśniowej, zmniejszeniem apetytu, a także zaburzeniami miesiączkowymi. Opłaca się dołączyć do diety składniki zasobne w tiaminę, np. mięso wieprzowe, ryby, nasiona słonecznika, orzechy, groszek oraz ugotowane szparagi.

Tryptofan na stany depresyjne

Tryptofan jest aminokwasem egzogennym, który przeciwdziała stanom depresyjnym oraz likwiduje przemęczenie. Aminokwas odgrywa ważną funkcję w układzie nerwowym, uczestniczy w trakcie produkowania hormonu wzrostu, rzutuje na system odpornościowy człowieka oraz stabilizuje metabolizm. Dodatkowo składnik taki bierze udział w wytwarzaniu seratoniny – odpowiedzialnej za korzystniejsze samopoczucie. Tryptofan da się znaleźć głównie w szparagach oraz rybach.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Zdrowe odżywianieDiety